باغستان‌ های سنتی قزوین

Qazvin-traditional-gardens

باغستان‌ های سنتی قزوین

باغستان‌ های سنتی قزوین به مجموعه باغ‌هایی گفته می‌شود، که نیمه جنوبی شهر قزوین را دربر گرفته‌است. این باغات بیش از ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارند و در گذشته گرداگرد شهر را فرا گرفته بودند. باغ‌های پيرامون شهر كه به نام باغستان سنتی قزوين مشهور هستند با قدمت هزار سال بخشی جدایی ناپذیر از شهر قزوین بوده است.
باغستان سنتی قزوین پیشینه‌‌ای به قدمت تاریخ دارد و طی این تاریخ کهن، مجموعه باغاتی در اطراف شهر شکل گرفته است که علاوه بر قدمت تاریخی، به عنوان سپر دفاعی منطقه در برابر ریزگردها و آلاینده‌ها و کمربند سبز و ریه تنفسی شهر قزوین عمل می‌کند و مردم قزوین، هم از نظر زیست محیطی و هم فرهنگی به آن وابسته هستند.
شهر قزوین همواره مورد تهدید سیلاب‌های رودخانه‌های مجاور بوده است. این باغ‌ها به دلیل طراحی خاص خود توانایی جذب سیلاب‌ها را در داخل خود داشته‌اند و علاوه بر حفاظت شهر سبب سرسبزی و طراوت شهر نیز بوده‌اند. علاوه بر نقش دفاعی در برابر سیل، منبع اقتصادی و محل اشتغال اهالی شهر به شمار می‌رفته و وسعت قابل توجه‌ای نسبت به بخش مسکونی شهر داشته است. باغستان به وسعت سه هزار و پانصد هکتار بوده است که به صورت دایره‌ای پیرامون کل شهر قزوین بوده است. این درحالی است که وسعت شهر (محدوده داخل حصار) پانصد هکتار بوده‌ است.

خروج از نسخه موبایل