حقوق بشر ایده فوق‌العاده‌ای است، حتی اگرقرن‌ها، پر سر و صداترین حامیان آن، جزء بیشترین ناقضان آن بوده باشند

فعال ضد جنگ، بلاگر و نویسنده شهیر آمریکایی:

“حقوق بشر ایده فوق‌العاده‌ای است، حتی اگرقرن‌ها، پر سر و صداترین حامیان آن، جزء بیشترین ناقضان آن بوده باشند”. “بدترین ناقضان حقوق بشر، چه در جنگ و چه در خارج از جنگ، بیشترین سلاح،  بودجه و نیرو را از سوی دولت ایالات متحده دریافت کرده اند”.

در سومین کنفرانس سالانه آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا که با حضور بیش از بیست سخنران از سیزده کشور جهان به صورت مجازی و به همت بنیاد گفتگو و دوستی ملل برگزار شد، آقای دیوید اسوانسن، بیان کرد: . هر دولتی در غرب آسیا، مانند سایر نقاط کره زمین، حقوق بشر را نقض می کند. اکثر دولت‌ها در غرب آسیا و مناطق اطراف آن با اشتیاق مورد حمایت، تسلیح، آموزش و تامین مالی دولت ایالات متحده هستند، که، پایگاه‌های نظامی خود را در بیشتر آنها حفظ  می‌کند.

مدیر عامل موسسه برجسته جهان فراسوی جنگ، مباحث خود را این گونه ادامه می دهد: نقش دولت ایالات متحده به عنوان تامین کننده تسلیحات، مشاور و شریک جنگی، نقش بی اهمیتی نیست. بسیاری کشور های غرب آسیا عملا هیچ سلاحی تولید نمی کنند و سلاح های مورد نیاز خود را از تعداد بسیار کمی از کشورهای تحت سلطه ایالات متحده وارد می کنند. ایالات متحده از بسیاری جهات با اسرائیل شریک است و به طور غیرقانونی تسلیحات هسته ای را (حتی زمانی که علیه ترکیه در جنگ نیابتی در سوریه می جنگد)، در ترکیه نگه می دارد، به طور غیرقانونی فناوری هسته ای را با عربستان سعودی به اشتراک می گذارد و با همین کشور در جنگ با یمن شریک می شود.

تهیه هیچیک از این سلاح ها، مربیان (نظامی)، پایگاه ها، نیروها و سطل های پول به هیچ وجه مشروط به رعایت حقوق بشر نیست. تصور امکان بکارگیری این موارد با رعایت حقوق بشر ، بخودی خود، مضحک است، زیرا نمی توان از سلاح های جنگی مرگبار بدون نقض حقوق بشر استفاده کرد. با این وجود، گاهی اوقات پیشنهادهایی در دولت ایالات متحده مطرح و رد می شود که سلاح های جنگی را فقط برای آن دسته از دولت هایی فراهم کند که در خارج از جنگ ها از حقوق بشر سوء استفاده نمی کنند. این تصور، حتی اگر وانمود کنیم که می توان از آن استفاده کرد، مضحک است، ، زیرا در هر صورت، الگوی دیرینه در طول چندین دهه،  برعکس آنچه اشاره شده، بوده است.

این نویسنده و فعال ضد جنگ از ایالات متحده مباحث خود را این گونه ادامه داد:    آیا می توانید خشم ایالات متحده را، در صورتی که تیراندازی های دسته جمعی در داخل مرزهای آن کشور، با سلاحهای ساخت ایران صورت می گرفت تصور کنید؟ اما تنها سعی کنید جنگی را در این سیاره پیدا کنید که هر دو طرف از سلاح های ساخت ایالات متحده استفاده نمی کنند.

بنابراین موضوع غم انگیز و خنده دار در مورد واقعیت موجود در   ایالات متحده، جایی که من در آن زندگی می کنم وجود دارد، تعداد بسیار کمی از دولت های غرب آسیا گاهی به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد شدید قرار می گیرند، این نقض ها بزرگنمایی شده و بطور کلی و جمعی، بگونه ای مزخرف بعنوان توجیهی برای هزینه های نظامی (از جمله هزینه های نظامی هسته ای) و فروش تسلیحات، استقرار نیروهای نظامی، تحریم ها ، تهدید به جنگ ها و جنگهای غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

او سپس ادامه داد: ایالات متحده کمتر از هر کشور دیگری در روی زمین، طرف قراردادهای حقوق بشر و خلع سلاح، بیشترین استفاده کننده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، بزرگترین استفاده کننده از تحریم های غیرقانونی و مخالف اصلی دادگاه جهانی رسیدگی به جنایات بین المللی است. جنگ‌های تحت رهبری ایالات متحده، تنها در 20 سال گذشته، مستقیماً بیش از 5 میلیون نفر را، در غرب و آسیای مرکزی، کشته، میلیون‌ها نفر دیگر را مجروح، آسیب دیده، بی‌خانمان، فقیر کرده و در معرض آلودگی سمی و بیماری قرار داده است. بنابراین، “نظم مبتنی بر قانون” اگر از دست دولت ایالات متحده خارج شود، ایده بدی نیست.

اسوانسن در مقام توصیه به مردم کشورهای غرب آسیا افزود: من معتقدم که دموکراسی و کنشگری بدون خشونت بهترین ابزاری است که می توان به هر کسی، از جمله مردم غرب آسیا توصیه کرد، این در حالی است که من خود  در یک حکومت متشکل از ثروتمندان فاسد زندگی می کنم و با این وجود، نمایندگان غیرواقعی تشکیل دهنده دولت ایالات متحده، سخن فراوان در مورد دموکراسی می گویند. دولت‌های غرب آسیا و سایر نقاط جهان باید از ترفند نظامی گری و رفتار غیرقانونی و خشونت آمیز مانند دولت ایالات متحده اجتناب کنند.

مدیر عامل  موسسه آمریکایی جهان فراسوی جنگ در انتها بیان کرد:  ما نیازمند آنیم که جنگ‌ها را از جمله موارد حقوق بشر قرار دهیم، همانطور که نیاز داریم، در بحث‌های بودجه، ارتش‌ها را در توافق‌نامه‌های آب‌وهوایی و بودجه‌های نظامی  مورد توجه قرار دهیم. حق انتشار روزنامه، بدون حق منفجر نشدن آن، با موشک از هواپیمای روباتی، از ارزشی محدود برخوردار است. ما باید موارد نقض حقوق بشر توسط اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را در حقوق بشر مورد ملاحظه قرار دهیم. ما باید همه را در برابر دادگاه های بین المللی یا حوزه و قلمرو قضایی جهانی، در دادگاه های دیگر، بطور یکسان مسئول قرار دهیم. ما نیاز به یک استاندارد واحد داریم، بگونه ای که اگر مردم کوزوو یا سودان جنوبی یا چکسلواکی یا تایوان باید دارای حق تعیین سرنوشت باشند، مردم کریمه یا فلسطین نیز باید از همین حق برخوردار باشند. و بهمینگونه باید مردم را وادار به فرار از ویرانی های نظامی و آب و هوایی نمود. ما باید از تاثیر اطلاع رسانی جنایاتی که دولتها، بدون آگاهی مردم خود، بدور از خانه مرتکب می شوند، به مردمشان آگاه باشیم و از آن استفاده کنیم. ما نیازمند آنیم که به عنوان انسان و شهروند جهانی، در جهانی بدون مرز، در اقدامی بدون مخاطره و  خشونت جدی، علیه جنگ و همه بی عدالتی ها متحد شویم. ما باید در آموزش دادن به هم و آشنایی با یکدیگر متحد شویم.

خروج از نسخه موبایل