خانم مایا گارفینکل – فعال صلح و خلع سلاح

خانم مایا گارفینکل(کانادا) – فعال صلح و خلع سلاح

از بنیاد گفتگو و دوستی ملل بابت دعوت از من برای سخنرانی، متشکرم. نام من مایا است و مسئول بخش کانادا در World BEYOND War هستم. من از مونترال کانادا، در مورد قلمروی واگذارنشده Kanien’kehá:k با شما صحبت می کنم.
World BEYOND War سازمانی است که به لغو جنگ اختصاص یافته است. در حال حاضر پایان دادن جنگ کار آسانی نیست، حتی زمانی که یک جنگ خاص بر تلویزیون ها و رسانه ها تسلط نداشته باشد. من از صلح حرف نمی زنم، زیرا اکنون چندین دهه است که همیشه جنگ های متعددی وجود داشته است که معمولاً چندین مورد از آنها، ارتش ایالات متحده و کانادا را درگیر ساخته است و تقریباً همیشه همه طرفین درگیر در این جنگ ها از تسلیحات ایالات متحده و کانادا که اغلب آنها تسلیحات ایالات متحده بوده، استفاده کرده اند.
در نتیجه، سازمان World BEYOND War متعهد به پرداختن به موضوع نهاد جنگ است، و فقط هم به موضوع جنگ روز نمی پردازد. بخشی از این ماموریت ما این است که به چهار مجموعه از افسانه های رایج برای حمایت از جنگ می پردازیم: اینکه جنگ می تواند اجتناب ناپذیر، موجه، ضروری یا سودمند باشد. به هر حال، اکثر مردم بدون جنگ و بدون اینکه از محرومیت های ناشی از جنگ رنج ببرند، در حال گذران زندگی خودشان هستند. بیشتر تاریخ بشر و ماقبل تاریخ بدون جنگ است. بیشتر جنگ ها در طول تاریخ شباهت بسیار کمی به جنگ های امروزی داشتند. ملت ها قرن ها باهمدیگر جنگ می کردند و بعد از آن، قرن ها جنگ را کنار گذاشته بودند. اکثر شرکت کنندگان و قربانیان جنگ از آن رنج می برند. این ایده که یک جنگ می تواند عادلانه باشد، افسانه ای است که به دقت طراحی شده است. جنگ ها با دقت و زحمت زیادی روی انرژی های عظیمی که برای جلوگیری از صلح به کار می روند، مانور می دهند. تاکنون حتی یک جنگ بشر دوستانه به نفع بشریت وجود نداشته است. جنگ مستلزم آمادگی های عمده و تصمیم گیری های آگاهانه است و مانند آب و هوا یا بیماری نیست که در سراسر جهان گسترش می یابد.
اما مهمتر از همه، ما معتقدیم که جایگزین هایی برای آماده کردن جهان برای جنگ و جایگزین هایی برای استفاده از جنگ در لحظه حمله توسط شخص دیگری که از جنگ استفاده می کند، وجود دارد. در واقع می توان از مجهز کردن جهان به تسلیحات دست برداشت، از حاکمیت قانون و همکاری حمایت کرد و راهبردهای دفاع غیرمسلحانه را آماده کرد.
از طریق اقدامات صلح آمیز سازمان یافته، اشغال ها در مناطقی مانند لبنان، آلمان، استونی و بوگنویل پایان یافته است. کودتاها در مکان هایی مانند الجزایر و آلمان متوقف شده‌، دیکتاتورها در کشورهایی مانند السالوادور، تونس و صربستان سرنگون شده اند، تصرف های مسلحانه توسط کورپوریشن ها (ویکی پدیا: گونهٔ حقوقی از سازماندهی افراد و منابع مادی است که با مجوز دولت و به منظور داد و ستد تعریف می شود) در جاهایی مثل اکوادور و کانادا مسدود شده اند، پایگاه های نظامی خارجی از جاهایی مثل اکوادور و فیلیپین بیرون رانده شده اند.
برای ما، کنشگری (اعتقاد به لزوم عملیات حاد و شدید) بدون خشونت به معنای افزایش جنبش جهانی ضد جنگ و پیگیری سه هدف اصلی سازمانی خودمان بدون استفاده از خشونت است. این اهداف برای خدمت به هدف نهایی اجرای طرح جهانی فراتر از جنگ برای یک سیستم امنیتی جهانی جایگزین (AGSS) طراحی شده اند؛ سیستمی که در آن صلح با شیوه های صلح آمیز دنبال می شود. این سه هدف به شرح زیر است:
1. غیرنظامی کردن امنیت
2. مدیریت تعارض بدون خشونت
3. فرهنگ سازی صلح
فکر می کنم توجه به این نکته مهم است که کنشگری بدون خشونت، منفعلانه یا بی ادعا نیست، حداقل لازم نیست این گونه باشد. وانگهی، در عمل، آن می تواند شبیه چیزهای مختلف باشد. گستره مقاومت بدون خشونت، طیف رویارویی سیاسی از اشکال سنتی مشارکت سیاسی مانند رای گیری و نامه نگاری تا استفاده از بدن یک فرد برای جلوگیری از حمل و نقل یک کامیون پر از سلاح های نظامی یا رویارویی با تصمیم گیرندگان کلیدی را در بر می گیرد.
در World BEYOND War، ما بر این باوریم که چنین فعالیت های غیر خشونت آمیز، در هر مقیاس یا شکلی که موقعیت به شما اجازه می دهد، کلیدی برای ایجاد قدرت در سطح محلی و به دست آوردن پیشرفت های واقعی و ملموس در زندگی مردم است، در حالی که جنبش جهانی ضد جنگ را افزایش می دهد.
اکنون جای تعجب نیست که رویکرد ما اغلب توسط کسانی مورد انتقاد قرار می گیرد که به کارآیی و اثربخشی کنشگری غیرخشونت آمیز اعتقاد ندارند یا آن را درک نمی کنند. از این گذشته، اسطوره های جنگ بسیار فراگیر هستند و نه تنها در ادراکات و برداشت های مردم از درگیری به خودی خود نفوذ می کنند، بلکه در راه هایی که ما باید با آن مخالفت کنیم و در جهان تغییر ایجاد کنیم، نیز نفوذ می کنند. برای ما، مشارکت در فعالیت های غیر خشونت آمیز به معنای انتخاب تجسم ارزش هایی است که می خواهیم در دنیای اطرافمان منعکس شوند. در دورانی که در World BEYOND War بودم، قدرت این نوع سرمشق بودن را دیده ام، به ویژه برای افرادی که وقتی به دنیای اطراف خود نگاه می کنند احساس ناتوانی و یأس می کنند.
اکنون، در این مرحله از مکالمه، معمولاً چند انتقاد کلیدی از ما می شسد. مهمتر از همه، من جملاتی مانند این را می شنوم: “این خوب و جامع است، اما اگر واقعاً می خواهید کارها انجام شوند، مؤثر نخواهد بود.” با این حال، کنشگری بدون خشونت نه تنها الگویی قدرتمند است که روش هایی که ما می خواهیم جهان با درگیری ها مقابله کند را نشان می دهد، بلکه ابزار بسیار مؤثری برای ایجاد تغییر است.
اریکا چنووث و ماریا استفان محقق با آمار و ارقام نشان داده اند که از سال 1900 تا 2006، مقاومت غیر خشونت آمیز دو برابر مقاومت مسلحانه، موفقیت آمیز بوده و منجر به دموکراسی های باثبات تر با شانس کمتری برای بازگشت به خشونت های مدنی و بین المللی شده اند. خلاصه اینکه، عدم خشونت بهتر از جنگ عمل می کند. ما همچنین اکنون می دانیم که در صورت وجود بسیج بیشتر در سطح جهانی، کشورها به احتمال زیاد شروع کارزارهای غیر خشونت آمیز را تجربه خواهند کرد. مقاومت بدون خشونت باعث ایجاد مقاومت غیرخشونت آمیز می شود. ما در تلاشیم تا به گروه ها و افراد محلی در سراسر جهان کمک کنیم تا این جرقه را در جامعه خود با مسائلی که برایشان مهم است، شروع کنند و ادامه دهند.
بنابراین، عملکرد سازمان ما چگونه است؟ World BEYOND War از طریق شبکه ای از مدل سازمان یافته مردمی و غیرمتمرکز که تمرکز آن بر قدرت سازی در سطح محلی است، عمل می کند. برای ما بسیار مهم است که شعبه ها و شرکت های وابسته، ابزاری برای سازماندهی در جوامع خود بر اساس کمپین هایی که بیشترین طنین اندازی را در بین اعضای‌شان دارد، داشته باشند، در عین حال هدف بلند مدت شان لغو جنگ باشد. من به صورت لحظه ای به آن کمپین های خاص می پردازم. در موقعیت سازمانی، تا کنون افراد در 193 کشور، تعهد صلح ما را امضا کرده اند. ما 22 شعبه در 12 کشور و 93 شرکت وابسته در سراسر جهان داریم. ما مفتخریم که تأمین مالی ما از طریق کمک های مالی کوچکی است که به ما اهدا می شود. این دسترسی گسترده با ادغام هدف بلندمدت ما، لغو جنگ و اجرا و پیاده سازی یک سیستم امنیتی جایگزین، با سازماندهی محلی و غیرمتمرکز در محل ممکن می شود.
با توجه به اینکه لغو جنگ یک موضوع گسترده و متقاطع برای برعهده گرفتن است، فعالان و سازمان‌دهندگان (ارگانایزرها) طیف گسترده ای از کمپین ها برای همکاری با سازمان World BEYOND War دارند. به طور کلی، این موارد عبارتند از:
1- بستن پایگاه ها
الف: بسته شدن پایگاه های ایالات متحده و خروج پرسنل نظامی ایالات متحده از کشورهای خارجی برای از بین بردن جنگ بسیار مهم است. این کمپین، تمرکز اصلی World BEYOND War است.
ب: دوستان ما در سازمان Save Sinjajevina و متحدان ما در مبارزه برای محافظت از کوهی در مونته نگرو از تبدیل شدن به یک مرکز آموزشی نظامی ناتو، پیشرفت هایی داشته اند.
2. غیرنظامی کردن پلیس
الف: بسیار مهم است که پلیس نظامی را تحریم کنید، خواه نیروی پلیس محلی شما در حال حاضر درگیر آن باشد یا خیر.
ب: ما ابزارهایی از جمله یک دادخواست و قطعنامه را برای کمک به کسانی که به دنبال غیرنظامی کردن نیروی پلیس محلی خود هستند، ارائه می کنیم. علاوه بر این، ما برخی از نمونه های واقعی کلیدی را ارائه میدهیم، از جمله در شارلوتزویل که در آن یک طومار که برای غیرنظامی کردن پلیس نوشته شده بود، بیش از 1000 امضا جمع آوری کرد و الهام بخش قطعنامه ای شد مبنی بر اینکه اداره پلیس شارلوتزویل تسلیحات نظامی از ارتش ایالات متحده یا آموزش سبک نظامی از نیروهای مسلح ایالات متحده، ارتش یا پلیس خارجی یا هر شرکت خصوصی دریافت نخواهد کرد.
3. استخدام متقابل
الف: ما می دانیم که جنگ های ایالات متحده از دبیرستان ها شروع می شود. شاخک های حساس شبکه عظیم پنتاگون تا کافه تریاها و دفاتر اصلی دبیرستان گسترش می یابد. ما باید بخشی از توجه خود را بر سرعتِ هشدار دهنده نظامی شدن مدارس دولتی آمریکا متمرکز کنیم.
ب: در حالی که این کمپین برای ایالات متحده ایجاد شده است، ما می توانیم با گروه ها و افراد غیر آمریکایی برای تطبیق منابع با سایر کشورها همکاری کنیم.
4. واگذاری
الف: کمپین های واگذاری جنگ به رهبری مردمی در سراسر جهان در حال ظهور است، از دانشجویانی که تلاش می کنند تا کمک های دانشگاهی را واگذار کنند، تا شهرداری ها و ایالت هایی که برای واگذاری صندوق های بازنشستگی عمومی گرد هم می آیند. واگذاری به معنای سازماندهی برای حذف دارایی های دولتی و خصوصی از سازندگان سلاح، پیمانکاران نظامی و سودجویان جنگ است.
ب: صندوق های بازنشستگی و مستمری عمومی به ویژه اغلب به طور مستقیم و غیرمستقیم در شرکت های اسلحه سازی سرمایه گذاری می شوند. معلمان و سایر کارمندان دولتی که منافع آنها در ارتقای نیازهای انسانی است، امنیت بازنشستگی آنها با حفظ یا گسترش صنعت جنگ مرتبط است. هر دلاری که در حال حاضر در تسلیحات و جنگ سرمایه‌گذاری می شود، دلاری است که می‌ توان آن را برای ایجاد شغل، آموزش، مسکن، مراقبت های بهداشتی، امنیت غذایی و موارد دیگر هزینه کرد.
ج: روز دوشنبه، 7 نوامبر 2022 در شورای شهر کوروالیس در اورگان، ایالات متحده به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که شهر را از سرمایه گذاری در شرکت هایی که سلاح های جنگی تولید می کنند، منع می کرد. این قطعنامه پس از سالها کار دفاعی، توسط Corvallis Divest از War coalition و World BEYOND war به تصویب رسید.
5. تجارت اسلحه را متوقف کنید
الف: محموله های اسلحه باید بلوکه شوند، نمایشگاه های اسلحه باید تعطیل شود، به سودهای خونی باید اعتراض شود، و تجارت جنگ باید شرم آور و بدنام شود. World BEYOND War برای اعتراض، مختل کردن و کاهش تجارت اسلحه تاش می کند.
ب در سال 2022، صدها نفر دسترسی به افتتاحیه CANSEC، بزرگترین کنوانسیون تسلیحات و “صنایع دفاعی” آمریکای شمالی در مرکز EY در اتاوا را مسدود کردند. بنرهای 40 فوتی با مضمون « دستان شما به خون آغشته است»، « دست از سود بردن از جنگ بردارید» و « از دلالان اسلحه استقبال نمی شود» مسیرها و ورودی های عابر پیاده را مسدود کردند، زیرا شرکت کنندگان در تلاش برای ثبت نام و ورود به مرکز همایش بودند کمی قبل از اینکه آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا سخنرانی افتتاحیه را ارائه دهد.
بنابراین، با توجه به همه این نقاط ورود بالقوه به دنیای کنش‌گری غیرخشونت‌آمیز World BEYOND War، چگونه می توان شروع به کندوکاو درباره این موضوعات کرد؟ این جایی است که شعبه های سازمان ما وارد صحنه می شوند. شعبه های World BEYOND War مأموریت WBW برای لغو جنگ را با میزبانی رویدادها، کمپین ها و فعالیت های متمرکز بر آموزش صلح، واگذاری تسلیحات و بستن پایگاه های نظامی پیش می‌برند. سیستم فصل نه تنها رویکردهای مشخص و محلی را تسهیل می کند، بلکه منابع بین المللی WBW را به سطح مردمی هدایت می کند. ما منابع، آموزش ها، کتاب هایی با تخفیف، دوره های آنلاین، فهرست سرویس ایمیل، تبلیغات، استخدام داوطلب و موارد دیگر را ارائه می کنیم.
من می توانم این بحث را درباره بسیاری از افراد و گروه‌های دیگر که دعوت به اقدام را نیز پذیرفته اند و به نفع لغو جنگ و ایجاد صلح عمل می کنند، ادامه دهم، اما به خاطر محدودیت زمانی امروز، می خواهم شما آنها را در وب سایت ما بررسی کنید. در عین حال، امیدوارم که از این بحث دور شوید و چارچوبی برای درک اینکه چگونه آموزش و عمل را در پیگیری لغو جنگ و ساختن دنیای بهتر مردمی ترکیب می کنیم، داشته باشید. ممنون از وقت و توجه تان. در صلح و آرانش زندگی کنید. مایا.