صنایع دستی لرستان

Handicrafts-lorestan

صنایع دستی لرستان

    • نمد مالي

نمد مالي يكي از قديمي ترين صنايع دستي اين ديار است. در گذشته هاي نه چندان دور در اغلب شهرهاي لرستان كارگاه هاي نمد مالي داير بوده به گونه اي كه در بروجرد و خرم آباد راسته بازارهايي به نمد مالي اختصاص داشته است. نمد مال ها با استفاده از پشم بره كه به گويش محلي برگه ( برگن ) ناميده مي شود، بخشي از نيازهاي عشاير و روستاييان را تامين مي كنند .

    • حصير بافي

حصير يا بوريا از ني ساخته مي شود، نمونه هايي كه دربين النهرين پيدا شده متعلق به 5000 سال ق.م است. بنابراين حتي از صنعت پارچه بافي هم كهن تراست. در ايران مراكز صنعت حصيربافي يكي در زرقان فارس وديگري در بروجرد است. حصيربافهاي برجردي بيشتر ني مورد نياز خود را از نيزارهاي اطراف بروجرد و دشت هاي خوزستان تامين مي كنند. حصيرهاي بافته شده در سقف هاي گلي همچنين بعنوان زيراندار اقشار فرودست مورد استفاده قرار مي گيرد.

    • جاجيم لري بختياري

يكي ديگر از دست بافته هايي كه در زندگي جوامع عشايري و روستايي مناطق بختياري نشين لرستان مورد استفاده قرار مي گيرد جاجيم است كه به شگل نوار هايي باريك به عرض 30 تا 50 سانتيمتر و طول 5 تا 8 متر تماما از پشم بافته مي شود. اين نوارها را پس از بافتن از پهلو به يكديگر مي دوزند. در نتيجه سطح يكپارچه اي حاصل مي شود كه به مصرف رو انداز مي رسد. دار جاجيم عموما به صورت افقي بوده و چله كشي آن روي زمين انجام مي گيرد. بافت هاي تار آن از روي كار ديده مي شود در حالي كه پود زير آنها مخفي است. برخلاف ساير منسوجات كه در آنها نقش با پود شكل مي گيرد.

    • ماشته بافي

ماشته دست بافته اي پشمين و منقش و غالبا مخصوص نواحي سردسير است. در ايران در اكثر مناطقي كه بافت آن رواج دارد به نام جاجيم خوانده مي شود. فقط در خرم آباد و كرمانشاه ماشته يا موج ناميده مي شود كه از قديمي ترين پارچه هاي دست بافته اين منطقه ميباشد. كاربرد عمده ماشته رختخواب پيچ مي باشد.

    • حرمي بافي(ارامي)

حرمي يكي از دست بافته هاي شهرستان بروجرد است كه توسط ماشته باف(جيلا) با استفاده از پارچه بافي دو وردي بافته مي شود. نمونه قديمي آن تماما از تار و پود پشمي بافته مي شده اما نمونه هاي جديد با تار پنبه اي بافته مي شود. معمولا ابعاد حرمي يك متر در هفتاد سانتيمتر است. رايج ترين نقوش به كار رفته در حرمي گل و پروانه و شانه اي و خطوط موازي مي باشد. اين دست بافته داراي تنوع بسياري در رنگبندي و بافت آن نسبت به ماشته از تراكم بيشتري برخوردار است. بيشترين رنگ هاي مورد استفاده در حرمي قرمزلاكي و سورمه اي است. در گذشته از آن به عنوان بقچه و زير اندازحمام استفاده مي كردند.

    • قاليبافي

فرش ايران با الهام از فرهنگ و تمدن اصيل ايراني جاودانه ترين و زيباترين و ارزشمندترين هنر ملي اين كشور است. فرش بافي در لرستان مانند ساير نواحي ايران از دير باز رايج بوده و ويژگي هاي خاص خود را دارد.

خروج از نسخه موبایل