بیانیه پایانی نشست “آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا”

تجربه تاریخی جوامع بشری نشان داده است که صلح و حقوق بشر همواره در بستری واحد رشد یافته و شکوفا می‌شوند. امروزه، نخبگان اجتماعی و عموم ملت‌های جهان به این باور رسیده‌اند که از سویی بدون تحقق صلح و امنیت در جامعه، احترام به حقوق بشر و رعایت کامل آن ناممکن است و از سوی دیگر، بدون احترام به حقوق بشر نمی‌توان به صلح و امنیت پایدار دست یافت. بنیاد گفتگو و دوستی ملل، به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد که غایت نهایی خود را در جهت تحقق صلح و امنیت و رعایت حقوق بشر در تمام جهان و به دور از تفاوت‌های مذهبی و قومی و نژادی ترسیم کرده، بر این باور است که برای دستیابی به صلح پایدار و احترام به حقوق انسان‌ها در منطقه‌ی پرتلاطم غرب آسیا، باید به دور از هیاهوی رسانه‌های غوغا سالار، مبانی حقوق بشر و صلح را در ظرفیت‌های موجود در میان جوامع و ملت های منطقه جستجو کرد. بدین ترتیب، نخستین نشست آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا بیانیه خود را با تأکید بر موارد ذیل تقدیم می نماید:

  1. شکوفایی استعدادهای جوانان فهیم ملت‌هاي غرب آسیا، مسیری جز تحقق صلح و احترام به حقوق انسان‌ها نخواهد داشت و برای رسیدن به این مهم باید به سوی امنیت و آرامش هر چه بیشتر در کشورهای منطقه حرکت کنیم. چراکه امنیت، بنیان اصلی و اساسی صلح و احترام به حقوق بشر است و تمامی افراد جامعه نیازمند برقراری امنیت برای مطالبه‌ی درخواست‌های حقوق بشری خود می‌باشند.
  2. دولت‌های حاکم در منطقه غرب آسیا باید سر فصل تلاش‌های خود را در راستای تأمین صلح و امنیت و حفظ و رعایت حقوق بشر قرار دهند و از تشدید اختلافات تفرقه پراکن بین ملت‌ها و جریان‌های مذهبی و سیاسی خودداری کنند. واضح و مبرهن است که ملت‌های منطقه، هرگونه مداخله‌ی سوء و دخالت بیجا در امور سیاسی و اجتماعی خود را محکوم خواهند نمود.
  3. تداوم جنگ‌های خونباری مانند جنگ یمن، منافع هیچ ملت و نظام سیاسی را در پی نخواهد داشت و در این معادله‌ی زیانبار، کشورهای متجاوز بیشترین زیان سیاسی را متحمل خواهند شد.
  4. شروع جنگ‌های نظامی و گسترش هرج و مرج داخلی کشورها نه تنها منطقه‌ی ما را به آرامش و صلح نخواهند رساند، بلکه بزرگترین مانع برای رسیدن به صلح پایدار در منطقه و رعایت حقوق بشر خواهند بود.

در پایان، نشست آینده‌ی صلح و حقوق بشر در غرب آسیا که با حضور سخنرانان گرامی، جناب دکتر سعد جواد قندیل سفیر محترم جمهوری عراق در ایران و جناب دکتر مجتبی فردوسی‌پور، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اردن و همچنین حضور ارزشمند مهمانان گرامی و علی الخصوص دانشجویان عرب زبان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره در تاریخ 19 آذرماه برگزار شد، با آرزوی گسترش صلح و دوستی و احترام به حقوق بشر در تمامی جوامع بشری، دولت‌های منطقه و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه‌ی صلح و حقوق بشر را به فتح افق‌های نو در جهت رسیدن به جوامعی آزاد، فعال و مترقی فرا می‌خواند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در جهت تقویت فرهنگ صلح و گفتگو اعلام می‌دارد.

خروج از نسخه موبایل