همایش آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد گفتگو و دوستی ملل؛ روز سه شنبه نوزدهم آذر ماه ۹۸ ، همایش آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا به پیشنهاد و همت بنیاد گفتگو و دوستی ملل و به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شهر قزوین برگزار شد.

این همایش که در روز جهانی حقوق بشر و در تقارن با ایام گرامی‌داشت روز دانشجو و به زبان عربی برگزار گردید با استقبال جمع کثیری از دانشجویان عرب زبان از کشورهای عربی و دانشجویان دغدغه‌مند نسبت به موضوع صلح همراه شد. در ابتدای این نشست  پیام ” آنتونیو گوترش”  دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حقوق بشر قرائت شد که وی در این پیام خواستار حمایت از جوانانی شد که برای احقاق حقوق بشر در دنیا فعالیت می‌کنند. همچنین در این پیام آمده است : هر فردی بدون در نظرگرفتن محل زندگی و بدون در نظر گرفتن نژاد، قومیت و دین باید از تمام جنبه‌های حقوق بشر برخوردار باشد. در ادامه این نشست دکتر سعد جواد قندیل سفیر کشور عراق در ایران که  به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، دقایقی را به سخنرانی پرداخت و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش روی صلح در منطقه غرب آسیا مطرح و پیشنهادهایی برای دوستی بین کشورهای این منطقه ارائه نمود. وی در ابتدا با یادآوری تمدن بزرگ بین‌النهرین و کشورهایی که در این منطقه واقع شده‌اند، عنوان کرد: این منطقه پر از ثروت‌ها و منابع طبیعی است و همین باعث طمع و به تبع آن حضور و استقرار قدرت‌های جهانی در منطقه شده است و به عنوان چالشی پیش روی صلح مطرح است . وی ضمن یاد‌آوری تاریخ اشغال سرزمین‌های فلسطینی و روحیه اشغالگری رژیم صهیونیستی با تفکر تسلط بر سرزمین موعود، رفتار رژیم صهیونیستی را دلیل دیگر بی‌ثباتی و از بین رفتن صلح در منطقه عنوان کرد و افزود: دعوای عربی اسلامی با اسرائیل بیش از هفتاد سال  قدمت دارد ولی حالا شاهد این هستیم که اسرائیل به دنبال انحراف افکار و احساسات کشورهای عربی است به نحوی که خودش را به گفتگوهای اسلامی تحمیل کرده است و قصد دارد ایران را دشمن حقیقی در منطقه جلوه دهد. دکتر قندیل افراط‌گرایی قومی و مذهبی را تهدید دیگری برای صلح در منطقه عنوان کرد که گاهی به صورت گروه‌هایی همچون القاعده و داعش بروز پیدا کرده و خطرهایی را برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند. وی مسئله آب و منابع محدود آبی را از خطرات پیش روی صلح و ثبات جهانی دانست و با اشاره به قانون حمورابی (ششمین شاه بابل باستان) گفت: عراق اولین قانون را درباره آب در بیش از سه هزار سال قبل قانون گذاری کرده است که ضروری است امروز کشورهای دنیا این موضوع و چالش مهم آینده را جدی بگیرند. وی در ادامه از تعاملات خوب سیاسی و اقتصادی و زیارتی بین دو کشور ایران و عراق یاد کرد و همکاری ایران در از بین بردن داعش، سطح بالای تبادلات اقتصادی تا بیست میلیارد دلار و سفر بی نظیر سالانه ده میلیون نفر زائر بین دو کشور را از دلایل ارتباط خوب و مستحکم دو کشور بر شمرد. او همچنین از طرح صلح هرمز که توسط رئیس جمهور ایران مطرح شده است، تقدیر کرد و تاکید بر نیازهای مشترک را راهی برای ثبات و دستیابی به صلح پایدار دانست .

در ادامه این همایش دکتر مجتبی فردوسی‌پور سفیر سابق ایران در اردن و یکی از سخنرانان این همایش، ضمن تایید و تکرار صحبت‌های سفیرعراق در خصوص غنی بودن این منطقه از منابع طبیعی و طمع قدرت‌های بزرگ و همچنین مشکل و چالش محدودیت منابع آبی به موضوع تروریسم در منطقه اشاره کرد که صلح و امنیت منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند و مقابله با آن را ضروری دانست وی گفتگو بین کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس اشتراکات فراوانشان را راهی دانست که قطعا به وحدت منجر خواهد شد و طرح صلح هرمز توسط ایران را یکی از همین توجه به اشتراکات دانست.

در پایان همایش بیانیه بنیاد گفتگو و دوستی ملل قرائت و به سمع و نظر شرکت کنندگان رسید.

خروج از نسخه موبایل