مهم‌ترین جنایات علیه بشریت که توسط آمریکا انجام شده است، ساخت گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش است

دکتر میاده رزوق، استاد دانشگاه بعث سوریه:

“مهم‌ترین جنایات علیه بشریت که توسط آمریکا انجام شده است، ساخت گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش است.”

 

دکتر رزوق سخنانش دربارۀ «جنایت علیه بشریت در غرب آسیا» را با اشاره به تاریخچۀ اعلامیه جهانی حقوق بشر آغاز کرد و هدف از آن را نجات بشریت در اروپای جنگ‌زده خواند. وی خاطرنشان کرد که اولین ناقضان این منشور، خود کشورهای غربی و در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی بودند. که از طریق سیاست‌ها و راهبردهای استعماری مبتنی بر غارت ثروت مردم و ارتکاب فاحش‌ترین جنایات علیه بشریت از طریق سیاست کشتار، نابودی، محاصره و گرسنگی و حمایت از رژیم‌های دیکتاتوری به نقض آشکار و صریح مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر دست می‌زنند.

این استاد دانشگاه سوری، جنایات آمریکا در منطقه را باعث تضعیف حقوقی همچون حق زندگی، سلامتی، کرامت شخصی، آزادی عقیده مذهبی، بقا و توسعه دانست و افزود: «ایالات متحده آمریکا تقریباً در تمام درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگ در منطقه غرب آسیا و مناطق اطراف آن شرکت داشته است.» وی با اشاره به اینکه برخی از جنایات آمریکا از طریق روزنامه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی آمریکایی، مانند نیویورک تایمز، و شرکت آمریکایی رند، به رسمیت شناخته شدند، کشتار غیرنظامیان و شکنجه زندانیان را از جملۀ این جنایات برشمرد. از دیدگاه وی، مهم‌ترین جنایات علیه بشریت که توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است، ساخت گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش است. وی تأمین امنیت رژیم صهیونیستی را نیز در چارچوب پروژه تداوم هژمونی یک‌جانبه آمریکا بر جهان عنوان کرد.

مسئول روابط ‌بین‌الملل ‌دیده‌بان حقوق بشر و شهروندی از تحریم‌های یک‌جانبه و تأثیر آن در نقض شدید حقوق مردم در توسعه، زندگی و سلامت نیز سخن گفت. وی خاطرنشان کرد: «از سال 1979 میلادی، ایالات متحده آمریکا چندین تحریم اقتصادی یک‌جانبه را علیه ایران، سوریه و سایر کشورها اعمال کرد که شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در ایران منع کرد. صنعت انرژی در آن کشورها در کنار زیان اقتصادی در بخش نفت و کشاورزی و گردشگری، منجر به کاهش درآمد سرانه سالانه، تشدید بحران‌های غذایی محلی و کاهش سطح زندگی به بدترین حالت شده است؛ سطوحی که ابتدایی‌ترین حقوق بشر یا ساکنان یا مردم آن منطقه را نقض می‌کنند.»

خانم میاده رزوق به بدرفتاری با زندانیان زندان ابوغریب نیز اشاره کرد و افزود: «آمریکایی‌ها در این زندان‌ به قرآن کریم هتک حرمت می‌کردند. نقض عقاید اسلامی از جمله انداختن قرآن‌ها در سرویس بهداشتی، پاره‌کردن یا سوزاندن قرآن و سایر اعمال غیراخلاقی و مستهجن و غیرانسانی، از جمله کارهای آمریکایی‌ها علیه زندانیان بود.» وی تأکید کرد که اقدامات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین اشغالی علیه صاحبان اصلی این کشور، هیچ تفاوتی با رفتارهای ایالات متحده ندارد؛ زیرا رژیم صهیونیستی با ادامه دستگیری‌ها، مصادره زمین‌ها، تخریب خانه‌ها و زیر پا گذاشتن مقدسات اسلامی و مسیحی، به نقض مستقیم حقوق بشر دست می‌زند.

وی در پایان به محور مقاومت از ایران تا عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین توصیه کرد تا به مبارزه و همبستگی خود به عنوان متحد منطقه‌ای برای آزادی منطقه و ملت‌ها و اعاده تصمیم حاکمیتی خود ادامه دهند و در این راه به تسریع و تلاش برای خروج اشغالگران آمریکایی از منطقه غرب آسیا، شبکه‌سازی در سراسر قاره‌ها و با کشورهای مخالفِ هژمونی غرب به خصوص روسیه، چین و کشورهای آمریکای لاتین، و انتقال به جهانی چند قطبی یا چند وجهی که عادلانه‌تر و به حقوق بشر احترام می‌گذارد، همت گمارند.

خروج از نسخه موبایل